Samenstelling van de werkgroep Gera
Vacature voorzitter
De heer Bert Companjen  religie

Ter ere van de 25 jaar verbondenheid tussen Arnhem en Gera heeft Stichting Jumelage Arnhem het boek 1987-2011 Arnhem & Gera: 25 jaar verbonden in vriendschap / 25 Jahre verbunden in Freundschaft samengesteld dat u kunt bekijken via Slideshare

Ontmoeting Arnhem - Gera 2017: 500 jaar Reformatie

De werkgroep STIOC - Stedelijke Internationale Oecumenische Contacten – onderhoudt namens de Raad van Kerken in Arnhem al decennia lang oecumenische contacten met de Raad van Christelijke Kerken in Gera. Dit jaar is van 28 tot en met 31 oktober een bezoek gebracht aan Gera, gelegen in de Duitse deelstaat Thüringen. Het bezoek stond in het teken van Maarten Luther 2017, 500 jaar Reformatie. Wij hebben overnacht bij gastgezinnen in Gera. Er zijn van Nederlandse kant ook drie inleidingen gehouden. Wina Bakker ging in op de vraag waarom het Lutheranisme geen vaste voet aan de grond kreeg in Nederland in de 16de en 17de eeuw. Theo van Driel behandelde het Lutheranisme in Nederland vandaag de dag. Tenslotte sprak Ida Eldering over Luther als persoon en zijn liederen in Nederland. Hans van de Wal verzorgde een preek op dinsdag 31 oktober.

Tekst van Klaas van der Hoek, Secretaris STIOC

Een uitgebreide terugblik van de werkgroep STIOC van haar bezoek aan onze partnerstad Gera tijdens de herdenking daar van 500 jaar Reformatie kunt u vinden op de volgende weblinks:

Bezoek Gera 1 t/m 4 december 2016

Met 2 bestuursleden, secretaris Wil Kuysten en voorzitter Guus Westra, is de SJA van 1 tot en met 4 december op bezoek in Gera, bij het Netzwerk Arnheim-Gera geweest, om de contacten te hernieuwen en mogelijke plannen voor volgende jaren te inventariseren.

Lees meer en bekijk foto's

Herdenking Market Garden

Uit: Jenapolis, Gera würdig in Arnheim vertreten

VON: TOBIAS NETZBANDT 27. SEPTEMBER 2016

Foto: Steffen Weiß

Netzwerk Gera-Arnheim gedenkt in der niederländischen Partnerstadt im Namen von Oberbürgermeisterin Dr. Viola Hahn der Opfer von „Market Garden“

Gera. „Es ist immer wieder beeindruckend, dass die Veteranen die Strapazen auf sich nehmen, an der Gedenkfeier teilzunehmen“, zeigte sich Birgit Muncke vom Netzwerk Gera-Arnheim sichtlich beeindruckt zur Kranzniederlegung am Airborne Plein in der niederländischen Partnerstadt von Gera.

Jedes Jahr im September gedenkt Arnheim der Schlacht um Arnheim und der Operation „Market Garden“ – der größten Luftlandungsoperation in der Militärgeschichte. Sie hatte 1944 zum Ziel, mehrere Rheinbrücken in und um Arnheim zu erobern, um ins Ruhrgebiet vorstoßen zu können. Dort sollte das Ende des Zweiten Weltkrieges herbeigeführt werden.

Die alliierten Fallschirmspringer wurden jedoch von der deutschen Wehrmacht nach neuntägigem Kampf in die Knie gezwungen.

Lees meer...

Sign of the Times / Zeitzeichen / Tijdtekens

Van 11 juli tot en met 29 augustus is er een fraaie expositie van Arnhemse studenten van het ROC Rijn IJssel te zien in de bibliotheek van Gera. Docenten Marciana Timmermans, Robby Reukers en Adriaan Lurvink en student Samuel Masbaitoeboen, zijn samen met Wil Kuysten van SJA naar Gera gereden om de expositie in te richten en bij te wonen. Het is een goede traditie dat partnersteden van Gera tentoonstellingen in de bibliotheek presenteren. Voor de tweede keer zijn dit Arnhemse studenten die de resultaten van hun opleiding tentoonstellen.

Lees meer...

Zeitzeichen / Tijdteken: Tentoonstelling Rijn-IJssel studenten in Gera, Duitsland

Grafisch werk van studenten van het ROC Rijn IJssel Sign worden tentoongesteld in de Stadt- und Regionalbibliothek in Gera, Duitsland van zaterdag 11 juli tot en met zaterdag 29 augustus 2015. De entree is gratis. Contacten tussen ROC Rijn IJssel en de Stadt- und Regionalbibliothek in Gera zijn tot stand gekomen via de Stichting Jumelage Arnhem. Gera is één van de partnersteden van de gemeente Arnhem.

Locatie:
Stadt- und Regionalbibliothek Gera
Puschkinplatz 7
07545 Gera
Puschkinplatz 7
07545 Gera

Meer informatie: www.biblio-gera.de

Bekijk op onze Facebook pagina de Event pagina en laat weten of u erbij bent!

'Actiedag Duitse taal Arnhem' 11 april 2015

De Stichting Jumelage Arnhem organiseert de 'Actiedag Duitse taal Arnhem' op zaterdag 11 april 2015 van 11:00 – 16:00 uur in Rozet (Kortestraat 16, 6811 EP Arnhem). Deze dag wordt georganiseerd in samenwerking met het ROC Rijn IJssel en de Bibliotheek Arnhem.

Meer informatie en aanmelden

Friedliche Revolution

Op 9 november 2014 was het 25 jaar geleden dat “de muur” viel. De Stichting Jumelage Arnhem wilde hier aandacht aan besteden. In samenwerking met het Rijn IJssel College en Bibliotheek Arnhem ontstond het plan om op 8 november in Rozet een presentatie te houden. Dit maakte het mogelijk om de SJA onder de aandacht van het publiek te brengen en uit te leggen wat zij doet.

Tevens werden we in de gelegenheid gesteld een tentoonstelling te laten zien die was gemaakt naar aanleiding van de 20ste herdenking van de val van de muur. Deze bestond uit originele foto’s die werden gemaakt in Gera rondom de val van de muur en samengesteld door Jugendhaus Shalom en het Evangelisches Stadtjugendpfarramt in Gera. Een portret van die tijd en wij zijn dankbaar dat wij deze tentoonstelling mochten lenen. Tijdens een ontmoeting met de heer Ralf Rauch, oud Oberbürgermeister van Gera vertelde hij dat hij kortgeleden tijdens een lezing zijn persoonlijke geschiedenis had verteld en er werd direct van de gelegenheid gebruik gemaakt hem voor eenzelfde doel naar Arnhem uit te nodigen.

Voorts was er aandacht voor een documentaire die was gemaakt in Mariënborg, een afgesloten gemeenschap tijdens het bestaan van de muur. Hierin vertellen bewoners over hun ervaringen voor, tijdens en na de val hetgeen een indringende blik geeft in hun leven van toen.

Lees meer, bekijk foto's en krantenartikelen