Friedliche Revolution

Op 9 november 2014 was het 25 jaar geleden dat “de muur” viel. De Stichting Jumelage Arnhem wilde hier aandacht aan besteden. In samenwerking met het Rijn IJssel College en Bibliotheek Arnhem ontstond het plan om op 8 november in Rozet een presentatie te houden. Dit maakte het mogelijk om de SJA onder de aandacht van het publiek te brengen en uit te leggen wat zij doet.

Tevens werden we in de gelegenheid gesteld een tentoonstelling te laten zien die was gemaakt naar aanleiding van de 20ste herdenking van de val van de muur. Deze bestond uit originele foto’s die werden gemaakt in Gera rondom de val van de muur en samengesteld door Jugendhaus Shalom en het Evangelisches Stadtjugendpfarramt in Gera. Een portret van die tijd en wij zijn dankbaar dat wij deze tentoonstelling mochten lenen. Tijdens een ontmoeting met de heer Ralf Rauch, oud Oberbürgermeister van Gera vertelde hij dat hij kortgeleden tijdens een lezing zijn persoonlijke geschiedenis had verteld en er werd direct van de gelegenheid gebruik gemaakt hem voor eenzelfde doel naar Arnhem uit te nodigen.

Voorts was er aandacht voor een documentaire die was gemaakt in Mariënborg, een afgesloten gemeenschap tijdens het bestaan van de muur. Hierin vertellen bewoners over hun ervaringen voor, tijdens en na de val hetgeen een indringende blik geeft in hun leven van toen.

8 november 2014

Het programma van de dag begon om 11 uur met enkele welkomstwoorden in de hal van Rozet.  In gezelschap van de inmiddels aangekomen burgemeester van Arnhem, de heer Herman Kaiser kon worden begonnen aan het volgende onderdeel in het auditorium. Na de introductie was het woord aan de heer Rauch. Hij vertelde zijn persoonlijke verhaal in heldere bewoordingen op een indringende manier waar het aanwezige publiek erg van onder de indruk was.  De interesse van de toehoorders uitte zich in de vragen die naderhand werden gesteld.

De heer Kaiser maakte hierna van de gelegenheid gebruik om de SJA te bedanken voor dit initiatief , juist op deze dag, de dag van de dialoog. Hij benadrukte het belang van stedenbanden in een tijd dat er wordt gediscussieerd over de zin ervan. Na de heer Kaiser, de heer Rauch en de aanwezigen te hebben bedankt was het tijd voor de documentaire die vervolgens 2 keer werd vertoond. Gelet op de belangstelling en de vragen van het publiek was dit een geslaagde dag.

Tekst: Marianne Pas
Foto’s:Guus Westra, Steffen Weiss

Artikel Mein Anzeiger "Gelebte Freundschaft. Das Netzwerk Gera-Arnheim hat einen neuen Mitstreiter – den ehemaligen Oberbürgermeister Ralf Rauch"