Gera viert jubileum 777 jaar stadsrechten

Zaterdag 4 oktober is het hoogtepunt in een week van festiviteiten waarin Gera het 777 jarig jubileum viert. In de loop van de week waren al verschillende activiteiten en bezoeken georganiseerd. In aanwezigheid van 4 van Gera’s partnersteden is er deze zaterdagmorgen een stadswandeling. Namens Arnhem is burgemeester Kaiser aanwezig en een delegatie van het bestuur van de Stichting Jumelage Arnhem. Namens Fort Wayne Rob Anweiler met 3 collegae, namens Rostov aan de Don de locoburgemeester en 2 ambtenaren en namens Sliven de heer Doytchinov. Na de kennismaking met de stad  is er een ontvangst in de Raadhuiszaal waar de gasten worden verwelkomd door Oberbürgermeisterin Frau Dr. Viola Hahn.

Nadat men zich heeft ingeschreven in het gastenboek, er toespraken gehouden zijn en cadeaus uitgewisseld is het tijd voor een groepsfoto. Tijdens de gesprekken die hier ontstaan  biedt oud-burgemeester Ralf Rauch zich aan als nieuwe medewerker voor het Netzwerk Gera-Arnheim. Als het gesprek komt op de tentoonstelling die de SJA zal organiseren in Rozet op 8 november over de val van de muur vertelt hij over een succesvolle lezing die hij onlangs over dit onderwerp heeft gehouden. Een uitnodiging om dit in Arnhem ook te doen is dan ook snel gedaan. Na de lunchkunnen de gasten vanuit het gebouw van de Kunstverein de optocht te bekijken. Deze bestaat uit taferelen uit verschillende tijdperken sinds het ontstaan van de stad.

Ook zijn er nieuwe vaandels gemaakt met de wapens van de partnersteden. De optocht is een groot succes en door de vele bezoekers zat de stad nog lang verstopt. Na een maaltijd op de Middeleeuwse Markt was het tijd voor het kamerconcert in het Theater. Hier werd een afwisselend programma geboden. Na afloop is er nog een gezellige bijeenkomst met een hapje en een drankje waarbij de indrukken van de afgelopen dagen worden doorgenomen en oude en nieuwe vriendschappen worden gevierd.

Zondag 5 oktober is er in The Royal Inn Regent Hotel een ontbijt met alle gasten en daarna is het tijd om afscheid te nemen van de gastheren en –dames en de delegaties uit de andere partnersteden. ’s Avonds gaan we met de mensen van het Netzwerk Gera-Arnheim eten  en bespreken toekomstige plannen.

Maandag 6 oktober is er op het stadhuis een ontmoeting met Susanne Ragutt-Hinz, tot nu toe verantwoordelijk voor partnersteden, Babett Brehme, haar opvolgster en Birgit Muncke en Claudia Kuhlage van het Netzwerk. Voor de werkgroep Gera zijn aanwezig Ineke Sadée, Wil Kuijsten en Marianne Pas. Hier worden de plannen besproken voor de komende tijd en alvast enkele afspraken gemaakt. Vervolgens is het tijd om de terugreis naar Arnhem te beginnen.

Tekst: Marianne Pas
Foto’s: Stadhuis Gera, Birgit Muncke