'Actiedag Duitse taal Arnhem' 11 april 2015

De Stichting Jumelage Arnhem organiseert de 'Actiedag Duitse taal Arnhem' op zaterdag 11 april 2015 van 11:00 – 16:00 uur in Rozet (Kortestraat 16, 6811 EP Arnhem). Deze dag wordt georganiseerd in samenwerking met het ROC Rijn IJssel en de Bibliotheek Arnhem.

Waarom “Actiedag Duitse taal Arnhem”

Doel is de Duitse taal en cultuur in positieve zin onder de aandacht te brengen. De stad Arnhem wil zich om meerdere redenen actief richten op de buren in het oosten. Dichtbij ligt Nordrhein-Westfalen, dat voor het Arnhemse een sterke verlokking heeft: voor Arnhemse bestuurders, bedrijven, onderwijsinstellingen en het artistieke werkveld.

Arnhemse productontwerpers presenteren zich al geruime tijd op de beurzen in Duitsland. Modeontwerpers uit Arnhem hebben hun pijlen gericht op de modemarkt in Düsseldorf. Arnhemse communicatiedeskundigen hebben de website “Das Lokett” ontwikkeld, om een Euregionale culturele samenwerking tot stand te brengen.

Arnhem heeft grote belang bij een goede ingang en samenwerking met deelstaat Nordrhein-Westfalen en zijn op vele terreinen sterk met elkaar verweven, lijken in veel opzichten op elkaar en voor Nederland "spielt hier die Musik", zoals het spreekwoord luidt. De economische vervlechting tussen beide landen is groot. Duitsland is voor Nederland de eerste handelspartner, zowel wat betreft uitvoer als invoer. Nederland is voor Duitsland het derde import- en vijfde exportland en bovendien het belangrijkste doorvoerland.

Nederland kent dus al wel een lange handelstraditie met Duitsland, maar voor een verdere uitbouw is een goede voorbereiding voor alle sectoren van grootste belang. Een groot belang in een goede verstandhouding is het verstaan en begrijpen van elkaar. De sleutel: de taal. In dit geval de Duitse taal. Het goed beheersen van de Duitse taal geeft ook op de Duitse arbeidsmarkt meer kansen. In tal van beroepen in heel Nederland speelt de Duitse taal een rol en heeft voor veel vakgebieden een grote waarde. In Nederland zijn vele Duitse bedrijven, die het erg belangrijk vinden dat hun werknemers de Duitse taal goed beheersen. Maar ook in andere Duitstalige landen openen voor diegenen, die de Duitse taal en cultuur goed kennen, een grote arbeidsmarkt. En dat heeft, naast de mogelijkheid voor een werkplek in een Duits, Oostenrijks of Zwitsers bedrijf, ook de kans om in één van dan 5.000 Nederlandse bedrijven of dochterbedrijven in Duitsland een baan te vinden.

Bij onze buren in NRW zijn op dit moment de kansen op het vinden van een werkplek ruim groter dan die in onze eigen regio. Voor diegenen die de stap durven maken zijn er legio mogelijkheden. Maar dan dien je wel kennis te hebben van de Duitse taal en cultuur. Om die reden: “Actiedag Duitse taal Arnhem”.

Aanmelding

Scholen, bedrijven, instituten, stichtingen, verenigingen, maar ook particulieren, kunnen deelnemen aan ‘Actiedag Duitse taal Arnhem’. Dit is mogelijk door een stand te huren. Informatie-aanvragen en aanmeldingen kunnen worden gericht aan: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Voorzieningen

In Rozet zijn de volgende voorzieningen:

Activiteiten vinden plaats tussen 11:00 tot 16:00 op het Plein, 3e verdieping.

Opbouw: 10:00 – 11:00

Er zijn 6 stands (‘zwart gerokte’ tafels, 180x75 cm, twee stoelen); zo nodig meer.

Er is een Presentatielokaal beschikbaar van13:00 tot 16:00, ook op 3e

verdieping (3.16 - Hendrik Lorentzzaal), voorzien van beamer, digitaal scherm en plm. 30 stoelen.

Vergoedingskosten *)

Voor de stands of in de vrije ruimte vragen wij per deelname een vergoeding van € 25,00.

Voor het gebruik van de presentatieruimte, de Hendrik Lorentzzaal, vragen wij een vergoeding van € 25,00 per uur (Totale tijd 3 uur: € 50,00).

*) De gevraagde vergoeding is een ondersteuning van de totale kosten ie wij maken als SJA.

Stichting Jumelage Arnhem behartigt (namens de gemeente Arnhem) de stedenband van Arnhem met de steden Gera, Duitsland) en Croydon, Engeland.