Sign of the Times / Zeitzeichen / Tijdtekens

Van 11 juli tot en met 29 augustus is er een fraaie expositie van Arnhemse studenten van het ROC Rijn IJssel te zien in de bibliotheek van Gera. Docenten Marciana Timmermans, Robby Reukers en Adriaan Lurvink en student Samuel Masbaitoeboen, zijn samen met Wil Kuysten van SJA naar Gera gereden om de expositie in te richten en bij te wonen. Het is een goede traditie dat partnersteden van Gera tentoonstellingen in de bibliotheek presenteren. Voor de tweede keer zijn dit Arnhemse studenten die de resultaten van hun opleiding tentoonstellen.

"Sign of the Times” is een presentatie van (eindexamen)werkstukken van studenten van de opleiding Signmaker, van het ROC Rijn IJssel Arnhem. Veel van hun werk is geïnspireerd door popart, psychedelische kunst en ethno motieven. Te zien zijn onder andere fantasie bankbiljetten, popart portretten, "Old School" objecten, nostalgie items zoals een cassettebandje of de jukebox, vormgeving van een pop-up store, inclusief ontwerpen van de menu's, raambelettering en reclameborden en bijzondere kamerschermen. De werken beslaan drie wanden van de bibliotheek; de twee kamerschermen passen ook goed in het geheel.

In "Sign of the Times” kunt u werken zien die vooral tijdens de lessen typografie en vormgeving ontworpen zijn en zijn uitgevoerd tijdens de praktijklessen. Het werk is praktisch, biedt een glimp van het vakmanschap en de technische vaardigheden van de studenten, maar weerspiegelt ook de creativiteit van de ontwerpers. De tentoonstelling was door uitstekend voorwerk in Arnhem zeer snel ingericht.Het ophangen met magneetstrippen had volle bewondering van personeel en de directeur van de bibliotheek.

De bibliotheek wordt zeer goed bezocht, de tentoonstelling zal daardoor ook door veel bezoekers worden bekeken. Zaterdagmorgen 11 juli was de officiële opening door de heer Rainer Schmidt,directeur van de bibliotheek. Hierna sprak een medewerkster van het stadhuis, mevr. Dr. Babett Brehme een woordje. Mevrouw Brehme is verantwoordelijk voor de stedenpartners van Gera. De dames van het Netzwerk Gera–Arnheim, Claudia Kuhlage en Birgit Muncke, waren tevens aanwezig. In de middag werd er een wandeling door Gera gemaakt en kunstwerken van de Höhler Biënnale bezocht. Deze keer waren daar geen kunstenaars uit Arnhem aanwezig. Op zondag is er een gesprek geweest om ook op een andere locatie in Gera een tentoonstelling te realiseren in 2016 of 2017.

De tentoonstelling is te zien tot en met 29 augustus in de bibliotheek van Gera.
Stadt- und Regional Bibliothek Gera
Puschkinplatz 7
07545 Gera
www.biblio-gera.de
Entree vrij.

Contacten tussen ROC Rijn IJssel en de Stadt- und Regionalbibliothek in Gera zijn tot stand gekomen via de Stichting Jumelage Arnhem.

Flyer Ausstellung "Sign of the Times" (PDF)

Artikel over "Sign of the Times" in Gerber Wochenmagazin (4 juli 2015) (PDF)