Bezoek Gera 1 t/m 4 december 2016

Met 2 bestuursleden, secretaris Wil Kuysten en voorzitter Guus Westra, is de SJA van 1 tot en met 4 december op bezoek in Gera, bij het Netzwerk Arnheim-Gera geweest, om de contacten te hernieuwen en mogelijke plannen voor volgende jaren te inventariseren.

Donderdag 1 december
De reisdag verliep voorspoedig; vertrokken 10:30 aankomst 16:00. Van tevoren hebben we een hotel geboekt: Apart Hotel, Hofer Strasse 12 D, 07548 Gera. Prima basic hotel (beetje ver van het centrum / gunstige prijs), matige keuken.

Vrijdag 2 december
Om 10 uur een afspraak met de directeur van de bibliotheek heer Rainer Schmidt en Silke Hammer, in gezelschap van Claudia Kuhlage van het Netzwerk Gera-Arnheim. De heer R. Schmidt was vanwege ziekte afwezig. Voor de heer Rainer Schmidt en mevrouw Silke Hammer hebben we de presenten van de gemeente Arnhem en reversspelden van de SJA overhandigd. Men was blij verrast met de cadeaus. Met Silke Hammer gesproken over de mogelijkheden om de presentatieruimte van de bibliotheek in 2018 te laten gebruiken voor tentoonstelling van groepen uit Arnhem. Bijvoorbeeld leerlingen ROC of creatieve groepen uit de wijken van Arnhem voor platte kunstvormen.

Om 11 uur een afspraak me mevrouw Babett Brehme (Ansprechpartner Stadtverwaltung Gera) en mevrouw Heike Födisch (Ansprechpartner Gera - Arnhem Jugendamt). Dit ook in gezelschap van Claudia Kuhlage. Een contactmoment met burgemeester Kurt Dannenberg was vanwege zijn afwezigheid (was voor werkzaamheden in Berlijn) niet mogelijk. Voor burgemeester Kurt Dannenberg, mevrouwt Babett Brehme en mevrouw Heike Födisch hebben we de presenten van de gemeente Arnhem en reversspelden van de SJA overhandigd. Deze werden in dank aanvaard.
Aansluitend hebben we, onder begeleiding van mevrouw Babett Brehme, de toren van het gemeentehuis beklommen (163 treden), om een fantastisch uitzicht te verkrijgen van Gera.

Rond 12:30 geluncht in Gera en de “Weihnachtsmarkt und Märchenmarkt” bezocht.

Aansluitend een bezoek gebracht aan het “Haus Schulenburg”, een villa gebouwd (1913 –1914) door Henry van de Velde in Bauhaus-stijl, dat door de heer Dr. Volker Kielstein compleet gerestaureerd is.

Vervolgens het Schloss Oberstein op de Hainberg proberen te bezoeken. Een prachtig gebouw boven op de heuvels van Gera, dat lelijk in verval blijkt te zijn geraakt.

Rond 18:00 gegeten

Om 19:00 zijn we met Claudia Kuhlage en Birgit Muncke in het Otto Dix haus geweest voor de heropening hiervan en een tentoonstelling te bezichtigen met 45 karakteristieke zilverpotlood-tekeningen. Dit ter gelegenheid van de 125ste geboortedag van Otto Dix. Een heropening na een renovatie door de overstroming die in 2013 Gera overviel. De Weisse Elster overspoelde toen veel gebouwen in Gera.

Om even voor 21:00 uur zijn we gezamenlijk naar “Bühne am Park” (Theater Altenburg) gelopen om het festijn „Happy Birthday, Otto!” mee te maken. Een verjaardags-felicitatie van Theater & Philharmonie Thüringen, met dansers van het Thüringer Staatsballetts, het ensemble diX, geleid door de toneelspeler Manuel Kressin en enkele verassingsgasten.
Vooraf aan het festijn was er nog een contactmoment met Ober Bürgermeisterin Viola Hahn. Zij deed bij navraag naar burgemeester Herman Kaiser voor hem de hartelijke groeten “und gute Besserung”. Opmerkelijk was dat het gebouw ook Musis Sacrum heet.

Moe, maar verzadigd kwamen we laat weer in het hotel aan.

Zaterdag 3 december
Even uitgerust na een volle vrijdag zijn we vroeg in de middag met de dames Birgit Muncke en Claudia Kuhlage (van het Netzwerk Gera-Arnheim) naar de Partnerschaftsgarten in het Hofwiesenpark geweest. Een park waar voor elke partnerstad (12 steden) van Gera een deeltuin is aangelegd. Hier bekeken en besproken op welke wijze we kunnen deelnemen in een hernieuwde aankleding van de tuin. Een plantekening is aan ons afgegeven. Bij de aanleg in 2007 is Arnhem en SJA ook betrokken geweest. Het geheel was opgesierd met klompen, die echter de tand des tijds niet hebben doorstaan. Men vraagt nu om beplanting met de kleuren van de stad Arnhem. Er zijn reeds drie stuks Gelderse Roos aangeplant, Daarnaast zijn in enkele vakken met oranje tulpen aangeplant.

Aansluitend hebben we gezamenlijk de kerstmarkt in het Hofgut bezocht. Een kleinschalige kerstmarkt in de oude schuren van het slot Schloss Osterstein. Hier verschillende oude contacten mogen ontmoeten. Goed om te horen dat de ‘Museum Quiltgroep Gera’ nog steeds zeer actief is. Ook weer Heike Födisch ontmoet, die haar taken als vrijwilligster ook achter de bar goed wist uit te voeren. En natuurlijk van de Thüringer Brattwurst en Glühwein genoten.

Opvolgend een gezamenlijke maaltijd in het Szenario, het restaurant van het theater Altenburg.

Zondag 4 december
Hebben direct na het ontbijt is afgerekend met het hotel en zijn we om 10:30 naar huis vertrokken. Na een vlotte reis was de aankomst in Arnhem om plm 15:00.