Ontmoeting Arnhem - Gera 2017: 500 jaar Reformatie

De werkgroep STIOC - Stedelijke Internationale Oecumenische Contacten – onderhoudt namens de Raad van Kerken in Arnhem al decennia lang oecumenische contacten met de Raad van Christelijke Kerken in Gera. Dit jaar is van 28 tot en met 31 oktober een bezoek gebracht aan Gera, gelegen in de Duitse deelstaat Thüringen. Het bezoek stond in het teken van Maarten Luther 2017, 500 jaar Reformatie. Wij hebben overnacht bij gastgezinnen in Gera. Er zijn van Nederlandse kant ook drie inleidingen gehouden. Wina Bakker ging in op de vraag waarom het Lutheranisme geen vaste voet aan de grond kreeg in Nederland in de 16de en 17de eeuw. Theo van Driel behandelde het Lutheranisme in Nederland vandaag de dag. Tenslotte sprak Ida Eldering over Luther als persoon en zijn liederen in Nederland. Hans van de Wal verzorgde een preek op dinsdag 31 oktober.

Tekst van Klaas van der Hoek, Secretaris STIOC

Een uitgebreide terugblik van de werkgroep STIOC van haar bezoek aan onze partnerstad Gera tijdens de herdenking daar van 500 jaar Reformatie kunt u vinden op de volgende weblinks: