Tiende Koksbal in Gera met oranje tintje

Op 17 maart 2001 werd het tiende koksbal gehouden in Gera waar voor de vijfde keer de beide Arnhemse koks Maarten van der Neut en Rob Ancona hun kookkunsten lieten proeven in het jaar dat de stedenband tussen Arnhem en Gera vijfentwintig jaar bestaat. Om dit een extra feestelijk tintje te geven besloten de beide vrouwen van de koks, Ingrid en Lo, samen met Marianne, van de Stichting Jumelage Arnhem, de koks die hier elk jaar vrijwillig koken eens extra in het zonnetje te zetten.

Delegatie STIOC bezoekt Gera

Op uitnodiging van de Arbeitsgemeinschaft Christlicher Kirchen uit Gera heeft een delegatie van de Stedelijke Internationale Oecumenische Contacten van de Raad van Kerken uit Arnhem Gera bezocht voor hun inmiddels traditionele 2 jaarlijkse ontmoeting.

Deelname Airborne International Youth Conference

Leerlingen van de Integrierte Gesamt Schule uit Gera hebben ook dit jaar weer deelgenomen aan de conferentie die verbonden is aan de Herdenkingen aan de Slag om Arnhem. Samen met jongeren uit verschillende landen van verschillende werelddelen en met nationaal en internationaal bekende gastsprekers en met veteranen van de slag praten zij over hun ervaringen uit het verleden.

Duitse delegatie bij Airborne herdenking

Tijdens de Airborne Herdenking in Arnhem op 16 september was er een delegatie uit Gera aanwezig. Zij legden namens Gera een krans bij het monument in de Berenkuil. Zij waren zeer onder de indruk van de plechtigheid.  Later op de avond  waren zij aanwezig bij het concert en de bijeenkomst in de stadhuishal waar zij in gesprek waren met diverse gasten onder het genot van een hapje en een drankje.

Damals Gera-Arnhem nu

20 jaar geleden exposeerden 7 Arnhemse kunstenaars in de Kunstgalerie van de Küchengarten in Gera. René Kijne, Gijs Verschoor, Leo van Voorst, Jan van Krieken, Nico Schulte, Pieter Cornelisse en Frank van der Weide hadden onder de naam Conglomeraat een tentoonstelling met werk van elk van hen samengesteld. Nu, 20 jaar later wordt het op kleinere schaal herhaald en is hun werk te zien in huiskamergalerie “van leuke mensen de dingen die blijven”.  www.vanleukemensen.nl

Tekst: Marianne Pas

Bekijk foto's