Arnhem

Arnhem is een stad en gemeente in Nederland. Het is de hoofdstad van de provincie Gelderland. Arnhem heeft 148.320 inwoners (per 1 april 2011, bron: CBS). Arnhem maakt deel uit van de Stadsregio Arnhem Nijmegen (plusregio), een conurbatie met ruim 736.100 inwoners. Een inwoner van Arnhem wordt een Arnhemmer dan wel Èřnêmmêř genoemd.

Arnhem ligt aan de rivier de Nederrijn en de Sint-Jansbeek, waaraan de stad zich heeft ontwikkeld. De stad ligt zowel ten noorden als ten zuiden van de Rijn. Vooral het zuidelijke stadsdeel heeft zich na de Tweede Wereldoorlog zeer sterk ontwikkeld. Door de ligging van Arnhem als doorgangsplek tussen West-, Oost-, Noord- en Zuid-Nederland, en doordat de stad het voorportaal van Duitsland is, heeft de stad zich kunnen ontwikkelen als belangrijke handelsstad. In de stad komen zes belangrijke wegen samen, vormt het Station Arnhem een belangrijk spoorwegknooppunt in alle richtingen en is dit het belangrijkste station voor de verbinding met Duitsland.

Arnhem is tegenwoordig voornamelijk een diensten- en ambtenarenstad. Arnhem bezit één van de vijf gerechtshoven waaronder de arrondissementsparketten Arnhem, Almelo, Zutphen en Zwolle-Lelystad ressorteren. In Arnhem bevindt zich ook de landelijke militaire kamer van de rechtbank.

Meer informatie over Arnhem vindt u op de website van de gemeente op www.arnhem.nl.

Croydon

Croydon is een grote stad en commercieel centrum in het Zuid-Londense bestuurlijke gebied Croydon, in de regio Groot-Londen. Het ligt op 15,3 km ten zuiden van Charing Cross. Het beslaat een gebied van 87 km 2 (33,6 vierkante mijl) en is daarmee de grootste en meest zuidelijkewijk van Londen. In het midden ervan ligt de historische stad Croydon , waaraan de gemeente haar naam dankt.

Croydon wordt vermeld in het Domesday Book en is van een klein stadje uitgegroeid tot een van de meest dichtbevolkte gebieden op de rand van Londen. Croydon is het burgerlijk, financieel, commerciaal en cultureel centrum van zuidoost Londen.

De gemeente Croydon is onstaatn in 1965 uit de Coulsdon en Purley Urban District en de County Borough van Croydon en is onderdeel van de lokale overheid vereniging voor Greater London, London Raden.

De gemeente heeft een lange geschiedenis, die gebaseerd is vooral rond de economie van het gebied. De economische kracht van Croydon dateert voornamelijk Croydon Airport dat in september 1959 werd gesloten omdat uitbreidingsmogelijkheden ontbraken die nodig was voor een groeiende stad met internationale luchthaven. De luchthaven van Croydon heeft een monumentale status gekregen en is een toeristische trekpleister.

Het gebied van Croydon ondergaat momenteel een groot regeneratie project genaamd Croydon Vision 2020 dat ervoor moet zorgen dat meer bedrijven en toeristen worden aangetrokken om de derde stad van Londen te kunnen worden.

Meer (toeristische) informatie over Croydon vindt u op de site www.croydonbid.com. De officiële website van de stad Croydon is  www.croydon.gov.uk.

Gera

Gera is een stad in het oosten van de Duitse deelstaat Thüringen. De stad is gelegen aan de Witte Elster in het Thüringer Vogtland. Gera telt ongeveer 100.000 inwoners en is daarmee de derde stad van Thüringen. Bestuurlijk heeft Gera de status van kreisfreie Stadt (stadsdistrict).

De naam Gera werd in 995 voor het eerst opgetekend, maar verwees toen nog niet naar een stad. De nederzetting Gera ontstond in de 12de eeuw en kreeg voor 1237 stadsrechten. De stad werd in 1450 tijdens de Saksische Broederoorlog door George van Podiebrad ingenomen en verwoest. In 1564 werd het slot Osterstein de residentie van de heerlijkheid Reuss-Gera. Dit werd een toevluchtsoord voor protestanten, waaronder de Zuid-Nederlandse fabrikant Nicolaus de Smit, die in 1595 naar Gera kwam en er de lakennijverheid een impuls gaf.

Tijdens de Dertigjarige Oorlog veroorzaakten plunderende Zweedse soldaten in 1639 een grote stadsbrand. Verwoestender nog was de stadsbrand van 1780, waarbij bijna de gehele stad in de as werd gelegd. Ook in de 19de eeuw was Gera, vanaf 1848 de hoofdstad van het vorstendom Reuss jongere linie, een belangrijk centrum van textielindustrie. De grootste fabriek was het in 1834 opgerichte Ernst Friedrich Weißpflog. Ook de machine-industrie was van belang. In 1920 ging Reuss j.l. op in Thüringen, waarvan Gera destijds de grootste stad was (Erfurt behoorde toen niet tot Thüringen).

Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog was Gera op 6 april 1945 het doelwit van een Amerikaans luchtbombardement, waarbij onder meer slot Osterstein werd verwoest. De stad werd door de Amerikanen van de nazi´s bevrijd, maar kwam uiteindelijk in de Sovjet-Russische bezettingszone te liggen. In 1952 werd Gera de hoofdstad van het gelijknamige bezirk.

Meer informatie over Gera vindt u op de website van de stad op www.gera.de.