15.03.2019 bis 15.02.2020

Vacature voorzitter
De heer Bert Companjen  religie

Gera viert 100 jaar Bauhaus

Ter gelegenheid van het Bauhaus-jubileum neemt het Haus Schulenburg, met het Van de Velde Museum (gebouwd 1913–1914), deel aan drie tentoonstellingen. Het Haus Schulenburg is een kunstwerk van de Vlaamse architect en ontwerper Henry van de Velde (1863-1957).

Dr. Volker Kielstein (foto) verwierf de Villa Schulenburg in 1996. Hij herstelde het kunstwerk opnieuw met grote toewijding door een uitgebreide gedetailleerde renovatie. (Stadsbestuur / Tekst van Steffen Weiß)

Het Bauhaus is zowel een kunstenaarsschool, een pedagogisch project, als de wieg voor het Bauhaus-ontwerp. De kunstenaarsschool evolueerde van een academie voor kunst & architectuur tot een cultuurbegrip.

In Duitsland krijgt de Bauhaus-verjaardag enorm veel belangstelling met vele tentoonstellingen, muziek- en dansvoorstellingen, symposia, colloquia en workshops doorheen het komende jaar.

Gera is de stad met de meeste gebouwen van “Het nieuwe bouwen” in Thüringen. Meer en meer eigenaren openen zelfs hun deuren om gasten een kijkje te geven in hun architectonisch en historisch belangrijke huizen. "Vanaf nu kunnen we een bezoek brengen aan de Thilo-Schoder-ruimte, aan de wol- en zijde-weefschool Schulenburg & Bessler en het trappenhuis van de voormalige gynaecologische kliniek", geeft Karin Schumann, van Gera-Information, aan bij de persconferentie "Gera viert 100 jaar Bauhauss".

"Bauhaus tastbaar maken met al uw zintuigen", gaf burgemeester Julian Vonarb aan bij het presenteren van het program voor het jubileum. Onder andere met negen tentoonstellingsprojecten, een concertserie, theatervoorstellingen en praktische projecten, biedt het programma een caleidoscoop. Het is door een werkgroep in elkaar gezet, die hier twee jaar actief me bezig is geweest.

De vrijwilliger Albrecht Zetzsche houdt de touwtjes in handen. Hij kon zijn ervaring gebruiken bij het voorbereiden van de evenementen van het Bauhaus in Gera voor het 90-jarige jubileum in 2009. De samenwerking met de gemeentelijke instellingen, de particuliere instellingen, verenigingen en partners werkten goed. Iedereen was bezield van ideeën, aldus Zetzsche.

De musicus Claudia Stillmark kwam bijvoorbeeld op het idee om het Bauhaus muzikaal te begeleiden. "Onderzoek en persoonlijke discussies gaven me het idee om een ​​brug te slaan tussen Bauhaus en de muziekserie Bau-Haus-Musik" Acht concerten zijn gepland.

Van de rijkskanselarij van Thüringen ontving men 300.000 euro voor verschillende Gera-projecten voor het Bauhaus-jaar. Op de International Tourisme Beurs in Berlijn op 6 maart wordt de "Bauhaus van Thüringen naar de wereld" gepresenteerd. Gera is er ook zeker in terug te vinden, als onderdeel van de Bauhaus-kalender.

float: right;

Tentoonstellingen

• Intermediale experimenten in het Bauhaus. Kurt Schmidt en de Synthesis van kunsten, 22 maart-10 juni, Kunstverzameling Gera.
  • Thilo Schoder en collega's. Modernistische gebouwen in Gera, van 3 juli tot 22 september, en het huidige ontwerp in Thüringen, 7 oktober tot 29 februari 2020; beide tentoonstellingen in het Museum voor toegepaste kunst.
  • Georg Muche: honderd vertoningen van privécollecties, 12 mei tot 30 oktober; Thilo Schoder, student en vriend van Van der Velde, van 14 oktober tot 15 februari 2020; beide in Haus Schulenburg.

Muziek

• Van de Bauhaus-fluit tot de Dada-foxtrot, 25 mei, 18:00 uur, voormalige gynaecologische kliniek.
  • Sonata in oer-geluiden, door Kurt Schwitters, 26 juni, om 16:00 en 18:00 uur, Wohnhaus Halpert.
  • Bauhaus-Jazz, 8 november, 19:00 uur, Centrale hal van het gebouw Sparkasse. Theater
  • Het Triadische Ballet, 22 maart, 19:00 uur. Het Großes Haus; Bilder einer Ausstellung en 4 april, 20:00 uur, Bühne am Park.

Meer informatie

Het Haus Schulenburg met het Van de Velde Museum in Gera. Een Bauhaus productie, gebouwd 1913–1914.

I AM A PART OF WE

Een nieuw vorm voor een Lusaner bouwval

Overgenomen uit: OTZ, Reinhard Schulze / 04.01.2019

Twee jarig projectwerk gestart tussen Integrierten Gesamtschule Gera-Lusan en het Olympus College Arnhem

“I AM A PART OF WE”

Vol spanning zitten Ute Engelhardt en Susan Bonk, als vertegenwoordigers van de Integrierten Gesamtschule (IGS) Gera-Lusan, als ook Erwin Buteijn en Nathalie Dimmendal van de partnerschool "Olympus College" uit de Nederlandse partnerstad Arnhem, in de mediaruimte van de IGS. Een ontspannen samen zijn. Maar waar ze over praten, is veel moed voor nodig. Op dit moment gaat het om ideeën om het project "Ik ben een deel van wij" leven in te blazen.

Lees meer...

Jaarlijkse Airborne Herdenking op het Airborneplein in Arnhem

Op het Airborneplein Arnhem is vrijdag 21 september, ‘s avonds om 19.00 uur de jaarlijkse herdenkingsceremonie gehouden. Er werden kransen gelegd ter nagedachtenis van alle geallieerden die sneuvelden bij hun pogingen om de brug over de Rijn (de John Frost brug) te veroveren en te behouden in de periode van 17 tot en met 26 september 1944. Op bijgaande foto’s Bürgemeister Kurt Dannenberg uit Gera (Duitsland) en Mayor Bernadette Khan uit Croydon (Engeland). Beide burgemeesters van onze partnersteden waren dit jaar aanwezig en legden kransen bij het monument.

Een Geraer in Arnhem

Bridge to Bridge

Ook Gera was vertegenwoordigd bij de Bridge to Bridge in Arnhem.
Op zondag 9 september liep Klaus Kuhlage uit Gera, samen met zijn collega’s van CMC Akzo Nobel (Locatie Kleefse Waard Arnhem), Jaap Mechielsen (NL), Frank Grootnibbelink (NL) en Roman Zbiega (PL), ook "Rabo Bridge to Bridge"over het parcours van 10 Engelse Mijlen (16,1 kilometer). Deze run doet denken aan de actie van de geallieerde parachutisten van September 1944. 894 deelnemers liepen deze afstand.

Team CMC AkzoNobel, Locatie Kleefse Waard Arnhem.
V.r.n.l.: Klaus Kuhlage (onze man uit Gera), Jaap Mechielsen (NL), Frank Grootnibbelink (NL), Roman Zbiega (PL).
Foto: Claudia Kuhlage [september 2018]

28 April t/m 1 Mei: Hofwiesenparkfest in Gera

Van 28 April t/m 1 Mei 2018 is weer het Hofwiesenparkfest, het parkevenement dat voor de 11e keer wordt gevierd in Gera.

Oberbürgermeisterin Dr. Viola Hahn van Gera:

"Ik nodig de bezoekers aan de stad van harte uit om vier dagen met ons het Hofwiesenparkfest te vieren in Gera. Het Hofwiesenparkfest, met zijn veelbewogen evenementen en het kleurrijke programma konden niet in deze kwaliteit worden gerealiseerd zonder de steun van onze trouwe sponsors en de vele toegewijde clubs. Ze worden in het bijzonder bedankt voor hun inzet "

Dit vierdaags bloemen- en parkfestival bied muziek, dans, sport en activiteiten voor het hele gezin. Indrukwekkend is de nacht van licht op zaterdag. U  kunt in het hele park dan genieten van de bijzondere verlichting - licht zwemmen – ballonnengloed - een zee van kaarsen - vuurwerk en als muzikaal hoogtepunt Mister Panic en het Atlantische orkest.

Voor het hele programma wordt u verwezen naar deze flyer

Arno Arts overleden

Op 3 april 2018 is Arno Arts overleden. Voor de verbintenis tussen Arnhem en Gera heeft hij als kunstenaar meermaals veel betekend met zijn tentoongestelde werken tijdens de Geraer Höhler-Biennale. Ook Gera heeft met een artikel in de Geraer Zeitung (PDF) aandacht geschonken aan deze fenomenale kunstenaar. De Stichting Jumelage Arnhem verliezen hiermee een belangrijke schakel tussen Arnhem en Gera, zie ook dit In Memoriam documentMede namens de vrienden uit Gera wensen wij de familie veel sterkte met dit verlies.

Ontmoeting Arnhem - Gera 2017: 500 jaar Reformatie

De werkgroep STIOC - Stedelijke Internationale Oecumenische Contacten – onderhoudt namens de Raad van Kerken in Arnhem al decennia lang oecumenische contacten met de Raad van Christelijke Kerken in Gera. Dit jaar is van 28 tot en met 31 oktober een bezoek gebracht aan Gera, gelegen in de Duitse deelstaat Thüringen. Het bezoek stond in het teken van Maarten Luther 2017, 500 jaar Reformatie. Wij hebben overnacht bij gastgezinnen in Gera. Er zijn van Nederlandse kant ook drie inleidingen gehouden. Wina Bakker ging in op de vraag waarom het Lutheranisme geen vaste voet aan de grond kreeg in Nederland in de 16de en 17de eeuw. Theo van Driel behandelde het Lutheranisme in Nederland vandaag de dag. Tenslotte sprak Ida Eldering over Luther als persoon en zijn liederen in Nederland. Hans van de Wal verzorgde een preek op dinsdag 31 oktober.

Tekst van Klaas van der Hoek, Secretaris STIOC

Een uitgebreide terugblik van de werkgroep STIOC van haar bezoek aan onze partnerstad Gera tijdens de herdenking daar van 500 jaar Reformatie kunt u vinden op de volgende weblinks: