15.03.2019 bis 15.02.2020
100 jaar Bauhaus, ook in Gera

I AM A PART OF WE

Een nieuw vorm voor een Lusaner bouwval

Overgenomen uit: OTZ, Reinhard Schulze / 04.01.2019

Twee jarig projectwerk gestart tussen Integrierten Gesamtschule Gera-Lusan en het Olympus College Arnhem

“I AM A PART OF WE”

Vol spanning zitten Ute Engelhardt en Susan Bonk, als vertegenwoordigers van de Integrierten Gesamtschule (IGS) Gera-Lusan, als ook Erwin Buteijn en Nathalie Dimmendal van de partnerschool "Olympus College" uit de Nederlandse partnerstad Arnhem, in de mediaruimte van de IGS. Een ontspannen samen zijn. Maar waar ze over praten, is veel moed voor nodig. Op dit moment gaat het om ideeën om het project "Ik ben een deel van wij" leven in te blazen.

Gedurende een goede twaalf jaar bestaat het partnerschap tussen de twee scholen al. Ze hebben veel meegemaakt in hun wederzijdse bezoeken. Maar nu hebben ze iets heel speciaals in gedachten. "We wilden samen iets doen. Iets van blijvende waarde voor de scholen, de stad en de inwoners. Het moet zichtbaar en duurzaam zijn voor iedereen", legt Ute Engelhardt uit.

Beide partners zijn het ook eens over hoe dit project moet worden gerealiseerd. Van elke school moeten twintig studenten bij de realisatie worden betrokken. Bij de selectie van de partijen is het belangrijk dat de sociale structuur van elke school wordt weerspiegeld. Ute Engelhardt: "Het moet net zo kleurrijk zijn als de scholen zelf".

Een oud monument is vandaag een klimrek
Concreet gaat het in Gera om de muur tegenover de school. Wat ooit een monument was, is nu vervallen, verweerd, besmeurd, fungeert als een klimrek – is een smet voor het aanzicht. Dat zou moeten veranderen als dit schoolproject wordt gerealiseerd. Het is duidelijk dat het iets artistieks moet zijn. Beide steden hebben een bekende en gevarieerde kunstscene. Ute Engelhardt doet een beroep op de vele hedendaagse kunstenaars uit Gera en geeft daarbij als inspiratie Otto Dix aan, de meest internationaal bekende kunstenaar uit Gera.

Ze wil hen bij de opzet van het project opnemen, dat zij "met potlood, kwast of spuitfles de studenten begeleiden." De ideeën moeten samen worden uitgewerkt. Leerlingen, leraren en bewoners moeten stemmen over wat er wordt uitgevoerd. "Zoveel mogelijk mensen zouden zich in het project moeten herkennen, zich identificeren met het project", legt Susan Bonk uit.

De initiatiefnemers hebben al de eerste hindernis behaald, de aanvraag voor de projectondersteuning is door het EU-programma "Erasmus + onderwijs" *) goedgekeurd, zodat geld uit de EU-begroting daarvoor vrijkomt. De volgende stappen zijn de ideeën voor de toekomstige vorm van de muur te verzamelen, daarover afstemming verkrijgen, schaalmodellen te maken en vervolgens de uitvoering gemeenschappelijk door de leerlingen van beide scholen laten uitvoeren.

De lancering van het project “I am a part of We” vond plaats in de September 2018.

Ondertussen is er een plaquette die bij binnenkomst van het schoolgebouw direct opvalt.

De beschrijving is in verschillende perspectieven en talen, Duits, Nederlands en Engels, weergegeven. Voorstellen worden momenteel door deelnemers van de basiscursus kunst ontworpen.

De voltooiing is gepland voor juli 2020. Parallel hieraan volgt een school overstijgende vorming van het project in Arnhem. Daarvoor is in april 2019 een samenkomst bij het Olympus College in Arnhem gepland.

*) Erasmus+ project biedt leerlingen buitenland-ervaring. Het project Erasmus+ is het EU- programma voor onderwijs, opleiding, jeugd en sport in Europa dat jongeren kansen biedt ervaringen op te doen in het buitenland. www.erasmusplus.nl