15.03.2019 bis 15.02.2020
100 jaar Bauhaus, ook in Gera

Gera viert 100 jaar Bauhaus

Ter gelegenheid van het Bauhaus-jubileum neemt het Haus Schulenburg, met het Van de Velde Museum (gebouwd 1913–1914), deel aan drie tentoonstellingen. Het Haus Schulenburg is een kunstwerk van de Vlaamse architect en ontwerper Henry van de Velde (1863-1957).

Dr. Volker Kielstein (foto) verwierf de Villa Schulenburg in 1996. Hij herstelde het kunstwerk opnieuw met grote toewijding door een uitgebreide gedetailleerde renovatie. (Stadsbestuur / Tekst van Steffen Weiß)

Het Bauhaus is zowel een kunstenaarsschool, een pedagogisch project, als de wieg voor het Bauhaus-ontwerp. De kunstenaarsschool evolueerde van een academie voor kunst & architectuur tot een cultuurbegrip.

In Duitsland krijgt de Bauhaus-verjaardag enorm veel belangstelling met vele tentoonstellingen, muziek- en dansvoorstellingen, symposia, colloquia en workshops doorheen het komende jaar.

Gera is de stad met de meeste gebouwen van “Het nieuwe bouwen” in Thüringen. Meer en meer eigenaren openen zelfs hun deuren om gasten een kijkje te geven in hun architectonisch en historisch belangrijke huizen. "Vanaf nu kunnen we een bezoek brengen aan de Thilo-Schoder-ruimte, aan de wol- en zijde-weefschool Schulenburg & Bessler en het trappenhuis van de voormalige gynaecologische kliniek", geeft Karin Schumann, van Gera-Information, aan bij de persconferentie "Gera viert 100 jaar Bauhauss".

"Bauhaus tastbaar maken met al uw zintuigen", gaf burgemeester Julian Vonarb aan bij het presenteren van het program voor het jubileum. Onder andere met negen tentoonstellingsprojecten, een concertserie, theatervoorstellingen en praktische projecten, biedt het programma een caleidoscoop. Het is door een werkgroep in elkaar gezet, die hier twee jaar actief me bezig is geweest.

De vrijwilliger Albrecht Zetzsche houdt de touwtjes in handen. Hij kon zijn ervaring gebruiken bij het voorbereiden van de evenementen van het Bauhaus in Gera voor het 90-jarige jubileum in 2009. De samenwerking met de gemeentelijke instellingen, de particuliere instellingen, verenigingen en partners werkten goed. Iedereen was bezield van ideeën, aldus Zetzsche.

De musicus Claudia Stillmark kwam bijvoorbeeld op het idee om het Bauhaus muzikaal te begeleiden. "Onderzoek en persoonlijke discussies gaven me het idee om een ​​brug te slaan tussen Bauhaus en de muziekserie Bau-Haus-Musik" Acht concerten zijn gepland.

Van de rijkskanselarij van Thüringen ontving men 300.000 euro voor verschillende Gera-projecten voor het Bauhaus-jaar. Op de International Tourisme Beurs in Berlijn op 6 maart wordt de "Bauhaus van Thüringen naar de wereld" gepresenteerd. Gera is er ook zeker in terug te vinden, als onderdeel van de Bauhaus-kalender.

float: right;

Tentoonstellingen

• Intermediale experimenten in het Bauhaus. Kurt Schmidt en de Synthesis van kunsten, 22 maart-10 juni, Kunstverzameling Gera.
  • Thilo Schoder en collega's. Modernistische gebouwen in Gera, van 3 juli tot 22 september, en het huidige ontwerp in Thüringen, 7 oktober tot 29 februari 2020; beide tentoonstellingen in het Museum voor toegepaste kunst.
  • Georg Muche: honderd vertoningen van privécollecties, 12 mei tot 30 oktober; Thilo Schoder, student en vriend van Van der Velde, van 14 oktober tot 15 februari 2020; beide in Haus Schulenburg.

Muziek

• Van de Bauhaus-fluit tot de Dada-foxtrot, 25 mei, 18:00 uur, voormalige gynaecologische kliniek.
  • Sonata in oer-geluiden, door Kurt Schwitters, 26 juni, om 16:00 en 18:00 uur, Wohnhaus Halpert.
  • Bauhaus-Jazz, 8 november, 19:00 uur, Centrale hal van het gebouw Sparkasse. Theater
  • Het Triadische Ballet, 22 maart, 19:00 uur. Het Großes Haus; Bilder einer Ausstellung en 4 april, 20:00 uur, Bühne am Park.

Meer informatie

Het Haus Schulenburg met het Van de Velde Museum in Gera. Een Bauhaus productie, gebouwd 1913–1914.