15.03.2019 bis 15.02.2020
100 jaar Bauhaus, ook in Gera

Gera

Gera is een stad in het oosten van de Duitse deelstaat Thüringen. De stad is gelegen aan de Witte Elster in het Thüringer Vogtland. Gera telt ongeveer 100.000 inwoners en is daarmee de derde stad van Thüringen. Bestuurlijk heeft Gera de status van kreisfreie Stadt (stadsdistrict).

De naam Gera werd in 995 voor het eerst opgetekend, maar verwees toen nog niet naar een stad. De nederzetting Gera ontstond in de 12de eeuw en kreeg voor 1237 stadsrechten. De stad werd in 1450 tijdens de Saksische Broederoorlog door George van Podiebrad ingenomen en verwoest. In 1564 werd het slot Osterstein de residentie van de heerlijkheid Reuss-Gera. Dit werd een toevluchtsoord voor protestanten, waaronder de Zuid-Nederlandse fabrikant Nicolaus de Smit, die in 1595 naar Gera kwam en er de lakennijverheid een impuls gaf.

Tijdens de Dertigjarige Oorlog veroorzaakten plunderende Zweedse soldaten in 1639 een grote stadsbrand. Verwoestender nog was de stadsbrand van 1780, waarbij bijna de gehele stad in de as werd gelegd. Ook in de 19de eeuw was Gera, vanaf 1848 de hoofdstad van het vorstendom Reuss jongere linie, een belangrijk centrum van textielindustrie. De grootste fabriek was het in 1834 opgerichte Ernst Friedrich Weißpflog. Ook de machine-industrie was van belang. In 1920 ging Reuss j.l. op in Thüringen, waarvan Gera destijds de grootste stad was (Erfurt behoorde toen niet tot Thüringen).

Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog was Gera op 6 april 1945 het doelwit van een Amerikaans luchtbombardement, waarbij onder meer slot Osterstein werd verwoest. De stad werd door de Amerikanen van de nazi´s bevrijd, maar kwam uiteindelijk in de Sovjet-Russische bezettingszone te liggen. In 1952 werd Gera de hoofdstad van het gelijknamige bezirk.

Meer informatie over Gera vindt u op de website van de stad op www.gera.de.