15.03.2019 bis 15.02.2020
100 jaar Bauhaus, ook in Gera

Croydon

Croydon is een grote stad en commercieel centrum in het Zuid-Londense bestuurlijke gebied Croydon, in de regio Groot-Londen. Het ligt op 15,3 km ten zuiden van Charing Cross. Het beslaat een gebied van 87 km 2 (33,6 vierkante mijl) en is daarmee de grootste en meest zuidelijkewijk van Londen. In het midden ervan ligt de historische stad Croydon , waaraan de gemeente haar naam dankt.

Croydon wordt vermeld in het Domesday Book en is van een klein stadje uitgegroeid tot een van de meest dichtbevolkte gebieden op de rand van Londen. Croydon is het burgerlijk, financieel, commerciaal en cultureel centrum van zuidoost Londen.

De gemeente Croydon is onstaatn in 1965 uit de Coulsdon en Purley Urban District en de County Borough van Croydon en is onderdeel van de lokale overheid vereniging voor Greater London, London Raden.

De gemeente heeft een lange geschiedenis, die gebaseerd is vooral rond de economie van het gebied. De economische kracht van Croydon dateert voornamelijk Croydon Airport dat in september 1959 werd gesloten omdat uitbreidingsmogelijkheden ontbraken die nodig was voor een groeiende stad met internationale luchthaven. De luchthaven van Croydon heeft een monumentale status gekregen en is een toeristische trekpleister.

Het gebied van Croydon ondergaat momenteel een groot regeneratie project genaamd Croydon Vision 2020 dat ervoor moet zorgen dat meer bedrijven en toeristen worden aangetrokken om de derde stad van Londen te kunnen worden.

Meer (toeristische) informatie over Croydon vindt u op de site www.croydonbid.com. De officiële website van de stad Croydon is  www.croydon.gov.uk.