Stichting Jumelage Arnhem

Stichting Jumelage Arnhem behartigt (namens de gemeente Arnhem) de stedenband van Arnhem met de stad Croydon (een grote stad in de Zuid-Londense regio) en de stad Gera (gelegen in het oosten van Duitsland).

Jumelage is de relatie tussen gemeenten, in een verschillend land, die met elkaar vriendschappelijke contacten onderhouden. Arnhem is zeker niet de enige gemeente. In Europa zijn tal van gemeenten met elkaar verbonden door een formele jumelageovereenkomst.

De officiële jumelageovereenkomst tussen Arnhem en Croydon dateert van april 1985 en die van Arnhem en Gera van april 1987. De feitelijke relatie tussen Arnhem en Croydon berust op de betrokkenheid van Croydon bij de Slag om Arnhem in september 1944. De relatie met Gera stoelt op de contacten tussen Arnhem en de DDR van vóór de val van de Berlijnse muur.

Jumelages hebben tot doel de samenwerking tussen de gemeentes en de verstandhouding tussen hun burgers te bevorderen. Het begrip 'jumelage' is ontstaan na Wereld Oorlog II en is verbonden met het Europese integratieproces.

Een 'jumelage' brengt de inwoners van twee steden over de grenzen heen met elkaar in contact. De aanvankelijke doelstelling van de toenadering tussen steden in Europa was om oude twisten en rivaliteit weg te werken. De vriendschapsbanden van vandaag hebben veeleer de bedoeling om de burgers bewust te maken van één Europa.

Jumelage steunt op de vrijwillige inzet van burgers, hierin gesteund door lokale organisaties zoals onze Stichting en verenigingen, clubs, maatschappelijke organisaties.

Jumelage veronderstelt een uniek en hecht netwerk. De SJA probeert het netwerk van personen, organisaties en instellingen van de steden Arnhem, Croydon en Gera te bestendigen en uit te breiden.

En dit met één doel: de inwoners van de drie steden een unieke kans te geven om meer te leren over het dagelijkse leven van burgers van een ander land en om door de vriendschappelijk contacten onze en andere gewoonten en leefwijze eens onder een andere invalshoek te bekijken. Door de inwoners van de partnergemeenten op een intensieve, maar tegelijk aangename wijze met elkaar in contact te brengen, bevordert de jumelage een betere onderlinge verstandhouding tussen mensen. Dit alles zal ongetwijfeld bijdragen tot de ontwikkeling en vorm van Europese identiteit.

De contacten tussen Arnhem en de jumelagepartners gaan van bezoeken, socio-culturele manifestaties tot sportdagen. Kijkt u ook eens bij de werkgroepen!

Een verdere uitbouw en het in stand houden van een jumelage is een werk van lange adem. Het vergt niet enkel de voortdurende inzet van vele vrijwilligers maar tevens veelvuldige wederzijdse contacten om de opgebouwde relatie te behouden.

Alle hulp, medewerking en betrokkenheid bij het werk van de SJA wordt dan ook zeer op prijs gesteld.